Η φυσικοποίηση του τεχνητού χώρου μέσα από την ψηφιακή αρχιτεκτονική με την χρήση νέων αναπαραστατικών μέσων
Published 2025-10-15
Keywords
- εικονική και επαυξημένη πραγματικότητα,
- διαδικασία σχεδιασμού,
- τεχνολογίες τρισδιάστατης μοντελοποίησης,
- φυσικός ψηφιακός χώρος
Copyright (c) 2021 Γεώργιος Βλαχοδήμος

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
Η νέα σχεδιαστική πραγματικότητα του ‘τέταρτου κύματος΄ τεχνολογικής επανάστασης, απαιτεί τη μετάβαση σε ένα δυναμικό και πολύπλοκο σύστημα σχεδιασμού με νέα εργαλεία επεξεργασίας της πληροφορίας, αναμιγνύοντας το εικονικό με το πραγματικό, το τεχνητό με το φυσικό. Εξετάζοντας κανείς τα ψηφιακά συστήματα δεν μπορεί να αγνοήσει την πτυχή εκείνη, που ο εικονικός – ψηφιακός χώρος σχετίζεται και συνυπάρχει με τον φυσικό. Το ψηφιακό ορίζεται μέσα από το φυσικό και υπάρχει πάντα μέσα σε αυτό. Επιπροσθέτως, τα εργαλεία τρισδιάστατης σχεδίασης, εξαρτώνται σε μεγάλο βαθμό από την οπτικοποίηση, επομένως είναι λογικό ότι οι νέες τεχνολογίες απεικόνισης δεδομένων όπως το AR (augmented reality) και το VR (virtual reality) θα επηρεάσουν και θα ενισχύσουν τη σχεδιαστική δημιουργική σκέψη, αλλά και του χώρου γενικότερα όπως τον αντιλαμβανόμαστε μέχρι τώρα. Η διαδικασία σχεδιασμού της αρχιτεκτονικής αλλάζει γιατί τα λογισμικά ενημερώνονται διαρκώς με νέα προηγμένα εργαλεία. Αυτο το άρθρο παρουσιάζει διαδικασίες σχεδιασμού τρισδιάστατων διαδραστικών τεχνολογιών οπτικοποίησης, οι οποίες έχουν ώς αποτέλεσμα όχι μόνο την συνύπαρξη εικονικού και φυσικού χώρου, αλλά σχεδόν την συγχώνευση του φυσικού χώρου με τον ψηφιακό. Τέλος, λόγω του ότι όλα αυτά τα συστήματα περιαγωγής εικονικής πραγματικότητας παρουσιάζουν μια ισχυρή αίσθηση του πραγματικού, επιχειρείται να γίνει μια διερεύνηση – κριτική εξέταση στο μεταίχμιο εικονικού – φυσικού χώρου όπου είναι και ο κύριος στόχος αυτού του άρθρου.
Downloads
References
- Vlachodimos G., “The coherence between smart objects and Artificial Intelligence in architectural digital design process”, International Conference ‘Architecture InPlay’. Alexandra Paio, Instituto Universitário de Lisboa (ISCTE‐IUL), Lisboa 2016. pp. 163‐170.
- Vlachodimos G., “New approaches of the Next‐gen collaborative design platform”, 4th International Conference of Contemporary Affairs in Architecture and Urbanism (ICCAUA‐2021). Alanya Hamdullah Emin Pasa University. Antalya, Turkey 2021. (https://www.iccaua.com/page/home).
- “Algorithmic Architecture”, K. Terzidis, Routledge, 2006.
- Gropius W., “Computers for Architectural Design”, “Architecture and the Computer”, Boston Architectural Center, 1964. New York, Columbia University, Serge Chermayeff, Avery Archive.
- “Μίμησις Πληροφορική, Έννοιες και Τεχνολογίες’, Γ. Βενέρης, Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη 2007. σσ. 537.
- Kim. D., Richards, S.W. and Caudell, T.P., “An optical tracker for augmented reality and wearable computers”, VRAIS ’97. The Proceedings of the IEEE Virtual Reality Annual International Symposium, IEEE Computer Society Press, California, 1997. pp. 146‐151.
- Dorta, T. and Pérez, E.: “Immersive Drafted Virtual Reality: a new approach for ideation within virtual reality”, in: Luhan, G., Anzalone, P., Cabrinha, M. and Clarke, C., (eds.) Synthetic Landscapes ‐ Digital Exchange, Conference, Louisville. ACADIA 2006 (http://acadia.org/).
- “Designing digital space, an architect’s guide to virtual reality”, D. Bertol, D. Foell. New York, 1997. 720.28 BER, pp. 69.
- Thomas P., Caudell D.M., “Augmented reality: An application of heads‐up display technology to manual manufacturing processes”, Conference: System Sciences. Proceedings of the Twenty‐Fifth International Conference, Volume: ii. Hawaii 1992.
- “The poetics of augmented Space: Learning from Prada”, Manovich, L., 2002.
- “Genius loci – Το πνεύμα του τόπου”, N.S. Christian, Πανεπιστημιακές Εκδόσεις Ε.Μ.Π., μτφ. Μ. Φραγκόπουλος, Αθήνα 2009.
- “Envisioning cyberspace: designing 3d electronic spaces”, Andres Peter, New York: McGraw‐Hill, c1999, 008 ANP, pp. 10.
- “Domesti/city. The disclosed home in augmented space”, K. Matsuda 27‐04‐2010. March Thesis. (http://km.cx/projects/domest ‐city). pp. 39.
- “Trans architectures and Hypersurfaces. Operations of Trans modernity”, M. Novak, Architectural Design: Hypersurface Architecture, Vol. 133, London, 1998.
- “Information Architecture: Basis and Future of CAAD”, G. Schmitt, Basel, Birkhauser, 1999, pp. 76.
- “Digital Real‐‐Blobmeister: first built projects”, Z. Novak, R. Saggio, H. Kloft, June 1, 2001.
- Clements, A., “Work in progress ‐ computer architecture meets ubiquitous computing”, 39th ASEE/IEEE Frontiers in Education Conference. San Antonio, TX. 2009.
- “Digital Tectonics”, N. Leanch, D. Turnbull, C. Williams, Wiley – Academy, Great Britain, 2004, pp. 4.