The Impact of Theatrical Play on the Social and Cognitive Development of Preschool Children: An Educational Intervention Based on Aristophanes' Plutus
Published 2025-05-21
Copyright (c) 2025 Μαριλένα Παπαχρήστου, Isaak Papadopoulos (Author)

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NoDerivatives 4.0 International License.
How to Cite
Abstract
This study examines the impact of an educational theatrical play intervention, based on Aristophanes' comedy Plutus, on the development of social and cognitive skills in preschool children. The research focuses on investigating the extent to which preschoolers' participation in structured theatrical activities within real educational settings can enhance cooperation, communication, rule adherence, as well as language development, creativity, and problem-solving skills. A qualitative methodological approach is adopted, relying on participatory observation, field journals, and semi-structured interviews adapted to the children's developmental abilities. The sample consists of 20 preschool children attending a kindergarten in a semi-urban area, including children from multicultural backgrounds and those with special learning needs. The findings indicate the positive contribution of theatrical play in fostering socio-emotional skills and cognitive development, while also highlighting the importance of implementing innovative pedagogical practices in preschool education. The study contributes to the discussion on integrating the arts into the educational curriculum, providing empirical data and pedagogical recommendations for promoting creative learning and inclusive education.
Downloads
References
- Αυδή, Α. & Χατζηγεωργίου, Μ. (2007). Η τέχνη του δράματος στην εκπαίδευση. Αθήνα: Μεταίχμιο
- Αυδίκος, Ε. (επιμ) (1996). Από το Παραμύθι στο Κόμικς. Αθήνα: Οδυσσέας
- Γραμματάς, Θ. (2023). «Το θέατρο στο σύγχρονο ελληνικό σχολείο: Από τον εθνοκεντρισμό στην πολυπολιτισμικότητα». Στο Θέατρο στην Εκπαίδευση: Σύγχρονες τάσεις, εξελίξεις και προοπτικές, επιμ. Μ. Κλαδάκη και Κ. Μαστροθανάσης, 23-37. Αθήνα: Πατάκη.
- Μαστροθανάσης, Κ. & Κλαδάκη, Μ. (2023). Η παιδαγωγική του θεάτρου για την περιβαλλοντική εκπαίδευση και την αειφόρο ανάπτυξη. Αθήνα: Διάδραση
- Μαστροθανάσης, Κ., Κλαδάκη Μ. & Συρόπουλος Σ. (επ.) (2024). Θεατροπαιδαγωγικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία της αρχαίας ελληνικής γραμματείας. Αθήνα: Δίσιγμα
- Μουδατσάκις, Τ. (1994). Η θεωρία του δράματος στη σχολική πράξη. Το θεατρικό παιχνίδι- Η δραματοποίηση. Αθήνα: Καρδαμίτσας
- Παππάς, Θ. (2016). Αριστοφάνης: ο ποιητής και το έργο του. Αθήνα: Gutenberg
- Παυλίδου, Ε. (1998). Η ρυθμική ως μέσο εκπαίδευσης στην προσχολική ηλικία. Διδακτορική Διατριβή: Θεσσαλονίκη.
- Sommerstein, Α. Η. 2007. “O Αριστοφάνης και η δαίμων Πενία”. Στο Δεκαπέντε Μελετήματα για τον Αριστοφάνη. Επιμ. Γ. Δ. Κατσής, Μτφ Κ. Πουλής. Αθήνα: Σμίλη.
- Τσιάρας, Α. (2004). “Το θεατρικό παιχνίδι στο Δημοτικό Σχολείο”. Επιθεώρηση Εκπαιδευτικών Θεμάτων, 9, pp. 62-76
- Τσιώλης, Γ. (2016). Μέθοδοι και τεχνικές ανάλυσης στην ποιοτική κοινωνική έρευνα. Αθήνα: Κριτική.
- Thiercy, P. (2001). Ο Αριστοφάνης και η Αρχαία Κωμωδία. Μτφ. Γ. Φ. Γαλάνης. Αθήνα: Πατάκης.
- Ξενόγλωσση
- Bodrova, E. (2008). “Make-believe play versus academic skills: a Vygotskian approach to today’s (dilemma of early childhood education”. European early childhood education research journal, 16 (3): 357-369.
- Braun V. & Clarke V. ( 2012). “Thematic analysis” στο: APA Handbook of Research Methods in Psychology. Eπιμ. H. Cooper. Ουάσιγκτον: American Psychological Association
- Choi, DH, & Md-Yunus, S. (2011). Ένταξη εκπαίδευσης κοινωνικών δεξιοτήτων: Μελέτη περίπτωσης παιδιών με χαμηλές κοινωνικές δεξιότητες. Εκπαίδευση 3-13, 39 (3), 249–264. https://doi.org/10.1080/03004270903501590
- Cohen, L., Manion, L., & Morrison, K. (2018). Research Methods in Education (8th ed.). New York: Routledge.
- Creswell, J. W. (2012). Educational Research: Planning, Conducting, and Evaluating Quantitative and Qualitative Research. Boston: Pearson.
- Gasim, A. (2020). “The Role of the Didactic Games in Enhancing Cognitive Activity at Preschool Children”. Propósitos y Representaciones. 8(2), e524
- Greenfader, C.M., Brouillette, L., & Farkas, G. (2014). “Effect of a performing arts program on the oral language skills of young English learners”. Reading research quarterly. 50 (2), pp. 185 – 203
- Joronen, K., Konu, A., Rankin, H. S., & Εstedt-Kurki, P. 2011. “An Evaluation of a Drama Program to Enhance Social Relationships and Anti-bullying at Elementary School: A Controlled Study”. Health Promotion International, 27, pp. 5–14.
- Lindon, G. (2001). Understanding children’s play. London: Nelson Thornes
- Papadopoulos, I. (2020). From translanguaging pedagogy to classroom pedagogy: Supporting literacy, communication and cooperative creativity. Thessaloniki: Disigma Publications
- Papadopoulos, I., & Bisiri, E. (2020). Fostering critical thinking skills in preschool education: designing, implementing and assessing a multiliteracies-oriented programme based on intercultural tales. Multilingual Academic Journal of Education and Social Sciences, 9(2), pp. 1-19
- Papadopoulos, I., & Bourogianni, M.E. (2024). Delving into Word and Print Awareness in 4-Year-Old Children. British Journal of Education, 12(3) pp. 41-54
- Papadopoulos, I., & Jansen, P. (2024). Insider Views and Practices of Translanguaging Classrooms in Early Childhood Education. World Journal of Educational Research, 11(3), pp. 1-21