Vol. 2 No. 2 (2025): Language and Culture in Education
Articles

Cultivating Narrative Skills in the Contextof the Educational Process:A Case Study on the Lesson of Antigonein the 2nd Grade of Senior High School

Nikolaos Rizos
University of the Aegean

Published 2025-05-21

How to Cite

Rizos, N. (2025). Cultivating Narrative Skills in the Contextof the Educational Process:A Case Study on the Lesson of Antigonein the 2nd Grade of Senior High School. Journal of Language and Culture in Education, 2(2), 86-104. https://doi.org/10.5281/mdxy7q23

Abstract

The integration of creative writing into the modern educational process can play a crucial role in
developing narrative skills, enhancing emotional intelligence, and cultivating students’ critical thinking
through self-expression and the free exchange of ideas. However, in the context of the Greek educational
system, its value and usefulness in teaching and learning have traditionally been underestimated. Only
in recent years have there been efforts to introduce language production activities into the Curriculum
Frameworks (C.F.), both in Primary and Secondary Education. This study aims to connect creative writing
with the teaching of ancient theater in Secondary Education, arguing that activities related to it can be
incorporated into the teaching of the subject Ancient Greek Language and Literature in the 2nd senior
high school grade in General Education curriculum, specifically in Sophocles’ Antigone. The study’s
findings stem from both literature analysis and the implementation of a teaching scenario in the form of
an experiment conducted in the classroom with student participation. The purpose of the experiment is
to provide students with an initial familiarity with creative writing and to help them effectively respond
to the challenges of a language production activity, sharpening their narrative techniques.

Downloads

Download data is not yet available.

References

  1. Blundell, S. (2004). Γυναίκα στην αρχαία Ελλάδα. Η θέση της γυναίκας στην τέχνη, στην κοινωνία, στη θρησκεία και στην οικογένεια. Εκδόσεις Ελληνικά Γράμματα.
  2. Brady, J. (2023, January 1). Show, don't tell. Teaching at Pitt: The educational benefits of storytelling. University Times. https://www.utimes.pitt.edu/news/teaching-pitt-educational.
  3. Boardman J. & Kurtz, D. (1994). Έθιμα ταφής στον αρχαίο ελληνικό κόσμο. Εκδόσεις Καρδαμίτσα.
  4. Donnelly, D. (2012). Establishing Creative Writing Studies as an Academic Discipline. Multilingual Matters.
  5. Guillen, S. (2017, February 8). Show, don't tell. Writing and Communication Centre, University of Waterloo. https://uwaterloo.ca/writing-and-communication-centre/blog/show-dont-tell.
  6. Harper, G. (Ed.). (2015). Creative writing and education. Multilingual Matters.
  7. Holmes, K. P. (2003). Show, Don’t Tell: The Importance of Explicit Prewriting Instruction. The Clearing House: A Journal of Educational Strategies, Issues and Ideas, 76(5), 241–243. https://doi.org/10.1080/00098650309602012.
  8. Hughes, D. N. (2000). Gaining Voice through Stories: The lives of women with firbromyalgia, Journal of Poetry Therapy, 13(4), σ. 234.
  9. Myers, D. G. (1996). The Elephants Teach: Creative Writing Since 1880. University of Chicago.
  10. Αναγνώστου, Ε. (2017). Η δημιουργική γραφή (πεζογραφία) στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση [Διδακτορική διατριβή, Πανεπιστήμιο Δυτικής Μακεδονίας]. ΕΕΑΔ. https://www.didaktorika.gr/eadd/handle/10442/39908?locale=el.
  11. Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Σπουδών και Αναλυτικά Προγράμματα Σπουδών για την Υποχρεωτική Εκπαίδευση (Δ.Ε.Π.Π.Σ. και Α.Π.Σ.), Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας, ΦΕΚ. Τεύχος Β΄. αρ. φύλλου 303/13-03-03. Τόμος Α΄.
  12. Δρακόπουλος, Τ.Δ., Ναστούλης, Κ., Ρώμας, Χ. (2017). Σοφοκλέους Αντιγόνη - Θουκυδίδη Περικλέους Επιτάφιος Β΄ Γενικού Λυκείου Γενικής Παιδείας. Ινστιτούτο Τεχνολογίας Υπολογιστών και Εκδόσεων «Διόφαντος».
  13. Κωτόπουλος, Τ., Βακάλη, Ά. (2015). Πρακτικά Ε’ Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου «Η Δημιοιυργικότητα στην Εκπαίδευση», Εταιρεία Επιστημών Αγωγής Δράμας, σελ. 957-967, 28-29 Νοεμβρίου 2014, Δράμα.
  14. Μαλαφάντης, Κ. (2021). Η δημιουργική γραφή ως μέσο δημιουργικής ανάγνωσης της λογοτεχνίας. Πρακτικά 5ου Πανελληνίου Επιστημονικού Συνεδρίου «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Ανάπτυξη της κριτικής σκέψης, της δημιουργικότητας και της καινοτομίας», Κολλέγιο Αθηνών, Τόμος Α΄, 10-12 Μαΐου 2019, Αθήνα.
  15. Νικολαΐδου, Σ. (Επ.). (2016). Η δημιουργική γραφή στο σχολείο. Οδηγός εκπαιδευτικού. Μεταίχμιο.
  16. Νικολαΐδου, Σ., Ηλιοπούλου, Κ., Κούντη, Μ., Μαυρίδου, Α., Μεταξωτού, Κ. & Ρουβάς, Γ. (2016). «Η δημιουργική γραφή είναι το αντίθετο της έκθεσης»: η συστηματική διδασκαλία της δημιουργικής γραφής στο Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης (2011 - 2015). Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου «Δημιουργική Γραφή», σελ. 531-546, 1-4 Οκτωβρίου 2015, Κέρκυρα.
  17. Πανελλήνιο Σχολικό Δίκτυο (χ.χ.). Ηλεκτρονική Σχολική Τάξη (η-τάξη). Ανακτήθηκε 10 Δεκεμβρίου 2024 από https://eclass.sch.gr/.
  18. Πύλη για την Ελληνική Γλώσσα. (χ.χ.). Ταφικά έθιμα. Πολεμιστές, αρχόντισσες και παιδιά. «Ηρωολατρεία». Ψηφίδες για την ελληνική γλώσσα, Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Εγκυκλοπαιδικός Οδηγός Αρχαϊκή Επική Ποίηση των Δ.Ν. Μαρωνίτη, Λ. Πόλκα, Κ. Τουλούμη, Ε. Η ΟΜΗΡΙΚΗ ΚΟΙΝΩΝΙΑ, Η κοινωνία των πρώιμων ιστορικών χρόνων. Ανακτήθηκε 10 Δεκεμβρίου 2024 από https://www.greek-language.gr/digitalResources/ancient_greek/encyclopedia/epic/page_106.html.
  19. Τσαρουχάς Ν.-Θ. (2021). Η δημιουργική γραφή στην εκπαίδευση: πεδία εφαρμογών, τρόποι δράσεων και σύγχρονες-καινοτόμες εκπαιδευτικές πρακτικές. Πανελλήνιο Συνέδριο Επιστημών Εκπαίδευσης, 1(1), 137–145. https://doi.org/10.12681/edusc.3378.
  20. Τσιώλη, Μ. (Επιμ.). (χ.χ.). ΟΔΗΓΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΟΥ (Σοφοκλή, Αντιγόνη) σύμφωνα με το νέο Πρόγραμμα Σπουδών. Ανακτήθηκε 10 Δεκεμβρίου 2024 από https://vislialiou.sites.sch.gr/wp-content/uploads/2023/06/cea4cea3ce99cea9ce9bce97_ce9fce95_ce91ce9dcea4ce99ce93ce9fce9dce97_15.10.2021.pdf
  21. Υπ. Απόφαση 561/1999, Προγράμματα Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης: Γλώσσα-Ιστορία, Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ 561/6-5-1999).
  22. Υπ. Απόφαση 70001/Γ2, Πρόγραμμα Σπουδών για τα μαθήματα Αρχαία Ελληνική Γλώσσα και Γραμματεία, Νέα Ελληνική Γλώσσα και Νέα Ελληνική Λογοτεχνία της Α΄ τάξης Γενικού Λυκείου, Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Εφημερίς της Κυβερνήσεως της Ελληνικής Δημοκρατίας (ΦΕΚ 1562/27- 6-11).
  23. Υπ. Απόφαση 110727/2023, Οδηγίες για τη διδασκαλία και τη διαχείριση της ύλης των μαθημάτων των Αρχαίων Ελληνικών Λυκείου Ε.Α.Ε. για το σχολικό έτος 2023-2024, Ελληνική Δημοκρατία, Υπουργείο Παιδείας, Θρησκευμάτων και Αθλητισμού - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο, Γενική Γραμματεία Πρωτοβάθμιας, Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και Ειδικής Αγωγής, Γενική Διεύθυνση Σπουδών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, Διεύθυνση Ειδικής Αγωγής και Εκπαίδευσης, Τμήμα Α΄.
  24. Χαλκιδάκης, Γ. (2000, 20 Αυγούστου). H Αντιγόνη της αυταπάρνησης. Αφιέρωμα Οι Γυναίκες του Μύθου. Η Καθημερινή Επτά Ημέρες. http://ebooks.edu.gr/ebooks/v/html/8547/2296/Archaia-Ellinika-mtfr-Omirika-Epi-Iliada_B-Gymnasiou_empl/extras/activities/index%2023/index23_gynaikes_mythou.pdf.